Stačí sa pozrieť na fakty. V roku 2009 zaplatili autodopravcovia za diaľničné nálepky 55 miliónov €. Z týchto 55-tich miliónov išlo na prevádzkové náklady (tlač, distribúcia, predaj) 3 milióny a štátu zostalo 52 miliónov.
A ako vyzerá plán na tento rok? Autodopravcovia zaplatia 158 miliónov €. Z týchto 158 miliónov pôjde spoločnostiam SkyToll a Fleetpay 99 miliónov € a štátu zostane 59 miliónov. Teda skoro rovnako ako pred zavedením mýta. S tým rozdielom, že kým vtedy drvivá väčšina vybraných peňazí išla štátu, teraz si dve tretiny ponechá súkromný investor.
Inými slovami: do štátnej kasy príde takmer rovnaká suma, ako v čase nálepiek, hoci kamionisti zaplatia trikrát toľko, ako pred piatimi rokmi.
Pre lepšie vysvetlenie a pochopnie použijem tabuľku zostavenú z údajov návrhov štátneho rozpočtu na rok 2014 (s. 63) a 2012 (s. 49) a výročných správ NDS. Obsahuje len údaje pre vozidlá nad 3,5t. Údaje za osobné vozidlá, ktoré naďalej používajú diaľničné nálepky (DN), nie sú v tejto súvislosti podstatné:
v miliónoch € | Nálepky | Mýto | Mýto | Mýto | Mýto | Mýto | Zmena | |
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 OS | 2014 N | 2014 vs 2009 | ||
Hrubý príjem | 55 | 141 | 154 | 155 | 157 | 158 | 188% | |
Súkromník | 3 | 107 | 103 | 80 | 85 | 99 | 3396% | |
Nákladovosť | 5% | 76% | 67% | 51% | 54% | 62% | ||
Čistý zisk pre štát** | 52 | 34 | 51 | 75 | 72 | 59 | 14% | |
v miliónoch € | 2010-1 | * | * | * | Spolu 2010-14 | |||
Predraženie mýta oproti nálepkám | 337 | 98 | 93 | 70 | 75 | 89 | 427 | |
Zisk SkyToll* | 109 | 22 | 21 | 33 | 33 | 33 | 142 | |
Zisk FleetPay * | 13 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 17 | |
Zisk ST a FP spolu | 122 | 24 | 24 | 37 | 37 | 37 | 158 | |
* údaj z verejných zdrojov 2010-12. 2013 a 2014 odhad na báze údajov 2012 |
OS- očakávaný stav / N - návrh
Ficov predražený mýtny tender nás doteraz stál cca 400 miliónov €. 75€ každému resp. 300€ bežnej rodine (t.j. skoro 1 min. mzdu) vzal dodnes p. Fico, p. Vážny, ich vláda a strana Smer tým, že na Slovensku presadili najdrahší výber mýta. Taký výber mýta, ktorý je dodnes 10-násobne drahší, než bol a je výber diaľničných poplatkov prostredníctvom diaľničných nálepiek. A sestričkám a učiteľom odmieta dať zlomok z toho na symbolicky vyššie platy. Do nemocnice si aj preto musíte priniesť vlastný toaletný papier, v školách aj preto fučí cez okná a slovenskí autodopravcovia vracajú licencie a idú sa registrovať na úrad práce. Lebo niekto toto 400-miliónové kŕmenie vybraného „investora" zaplatiť musí - bežní ľudia ako my všetci.
Skoro 40% (37%) celého mnohomiliónového predraženia končí ako neúmerný premrštený zisk týchto 2 spoločností. Zisk Skytoll len za prvé 3 „rozbehové" roky vykázal zisk 76 miliónov €, do konca t.r. ho môžeme odhadnúť na 142 mil. €. Fleetpay to do konca tohto roka dotiahne asi na 17 mil.€. Spolu 159 mil.€ v princípe monopolného a bezrizikového zisku. Nemal by niekto záujem ?