Najširšiou definíciou pojmu konsolidácia je „usporiadanie vzťahov". V prípade verejných financií (VF) a štátneho rozpočtu (ŠR) ide o usporiadanie príjmových a výdavkových vzťahov štátu. Ak sa konsolidácia neodohráva na oboch stranách ŠR, ide:
- buď o zvyšovanie príjmov (predovšetkým daní) a teda zaťaženia obyvateľstva a podnikov v SR
- alebo - v prípade výdavkov - o šetrenie znižovaním výdavkov.
Nazývajme veci pravými menami. Smer VF nekonsoliduje, iba zvyšuje zaťaženie občanov a podnikateľov. Úsporu na strane výdavkov ani rozpočet na rok 2013 ani rozpočet na rok 2014 nevykazuje - po očistení o 3 špecifické položky sú totiž výdavky v porovnaní s rokom 2011 stále vyššie. Spomenutými 3 položkami sú:
a) eurofondy (ktoré len „pretekajú" cez ŠR a ich spolufinancovanie),
b) II. dôchodkový pilier a
c) výdavky na obsluhu štátneho dlhu (o ktorých v skutočnosti z krátkodobého hľadiska rozhodujú podmienky na finančných trhoch)
Doplnená tabuľka z Vlastného materiálu k ŠR vlády, strana 39:
v miliónoch eur | 2011 | 2012 | 2013R | 2013OS | 2014R |
Výdavky ŠR | 15,278 | 15,641 | 17,002 | 14,626 | 17,223 |
Výdavky na obsluhu štát. dlhu | 1,007 | 1,249 | 1,326 | 1,256 | 1,398 |
Zdroje EÚ | 2,091 | 2,015 | 3,564 | 1,866 | 3,173 |
Spolufinancovanie | 454 | 407 | 639 | 343 | 640 |
Odvod a príspevky do rozpočtu EÚ | 587 | 626 | 740 | 745 | 795 |
Transfer Sociálnej poisťovni | 1,446 | 1,408 | 722 | 714 | 1,062 |
"Špecifické" výdavky | 5,586 | 5,706 | 6,991 | 4,925 | 7,068 |
Čisté výdavky ŠR | 9,692 | 9,935 | 10,011 | 9,701 | 10,155 |
R - rozpočet / OS - očakávaná skutočnosť
V každom roku vlády Smeru sú efektívne „čisté" výdavky ŠR v porovnaní s rokom 2011 vyššie - či už vykázané alebo plánované. (Ani v jednom roku od nástupu Smer na výdavkoch v porovnaní s 2011 neušetril ani 1 euro.) Vláda Smeru teda nevie konsolidovať. Vie v praxi iba 2 veci:
a) zvyšovať príjmy štátu zvyšovaním predovšetkým daňového a odvodového zaťaženia občanov a firiem v SR a
b) účtovnými machináciami a'la Grécko a Enron vykazovať formálne znižovanie deficitu ŠR. Tieto účtovné machinácie sa v skutočnosti dejú v rozhodujúcej miere na úkor tzv. štátnych finančných aktív, t.j. ide najmä o prejedanie (tunelovanie) majetku štátu vo forme štátnych účastí na štátnych a pološtátnych podnikoch. V tom im čiastočne pomáha nedokonalá metodika ESA95, ktorá s tak výraznou kreativitou štátu pri likvidácii majetku jeho vlastných občanov nerátala (hoci revízia 2014 má takúto kreativitu obmedziť, účtovní „hackeri" si vždy cestu nájdu).Vysvetlím nižšie.
Aké sú teda najdôležitejšie účtovné machinácie Smeru, ktorými sa bez reálneho obmedzenia výdavkov darí vykazovať „znižovanie" rozpočtového deficitu ? Zvyšovaniu daní a odvodov sa v tomto prípade venovať nebudem, tým sa našťastie venovali média dostatočne. Ako teda Smer vykúzli deficit pod 3% v roku 2013 ?
2013:
1. 732 miliónov € vynieslo zníženie príspevku do 2. dôchodkového piliera a tiež jeho otvorenie. V skutočnosti tu ide o prejedanie budúcnosti, budúcich dôchodkov už dnes a o drastické zväčšenie problému o pár rokov. Ale veď - po nás/nich potopa...
2. 316 miliónov € prinesie tzv. „superdividenda", ktorú vyplatí podnik ZSE (Západoslovenská energetika). Nič to, že to zodpovedá zisku firmy na najbližšie 4 roky a že sa tým hodnota firmy a teda nášho spoločného majetku drasticky zníži. Smer túto dividendu pokojne spotrebuje v ŠR v 1 roku. Ale veď - po nás/nich potopa...
3. 294 miliónov € záplatu pre ŠR poskytne aj zlé a pomalé čerpanie eurofondov. Každý občan žije v domnienke, že pomalé čerpanie škodí SR. No p. Kažimíra významne teší, bez neho by tohoročný cieľ deficitu pod 3% HDP nenaplnil. Tragikomickým dôsledkom zlého a pomalého čerpania eurofondov Smerom totiž je, že štát „ušetrí" v porovnaní s plánom tento rok skoro 300 miliónov € na spolufinancovaní eurofondových projektov (diaľnic atď. - v porovnaní s rokom 2011 ušetrí 111 mil.€). Spolufinancovanie sú totiž peniaze, ktoré EÚ neprepláca.
V sume predstavujú len tieto 3 položky spolu 1,3 miliardy € resp. 2% HDP. A miesto 3% deficitu by sme takto mali 5%-ný deficit. Vlastne - my ho máme, len ho účtovnými machináciami skrývame a nepriznávame. Ako Grécko pred vstupom do eurozóny.
A akú kreativitu v podaní Smeru prináša rozpočet 2014 ? Klobúk dole, ani páni z Enronu a z Arthur Andersen by sa za nasledovné operácie nehanbili. Len, žiaľ, pre tých, ktorí nevedia resp. zabudli - Enron bola americká firma s 22 tisíc zamestnancami obchodujúca s elektrinou, ktorá sa viacero rokov držala nad vodou len vďaka komplexným účtovným machináciám, s ktorými jej výdatne pomáhal ich auditor Arthur Andersen. Hoci si dlho pestovali imidž „profesionálov" vo svojom biznise, obe firmy už dnes neexistujú, krach prišiel v januári 2002.
Takže 2014 na Slovensku:
1. 435 miliónov € (v celej sume 735 miliónov, ale suma je očistená o tzv. „bežnú" dividendu 300 mil., hoci aj o tej sú relevantné pochybnosti po kúpe materskej SPP) má priniesť dividenda od SPP. V skutučnosti zisk 1 roka pre SR je na úrovni 200-300 miliónov €, t.j. ako v roku 2013 pri ZSE aj tu sa „skonzumuje" zisk ca 3 rokov vopred. Ale veď - ...
2. 97 miliónov € splatenie návratnej finančnej výpomoci (NFV) štátu zo strany ŽS Cargo. Toto je skutočne slovenský Enron a kandidát na účtovnú machináciu roka (minimálne v Európskej únii). Spoločnosť, ktorá za uplynulých 10 rokov iba raz vykázala malý zisk, je v skutočnosti platobne neschopná (preto aj musela dostať finančnú výpomoc od štátu) a de facto na pokraji bankrotu, nám v roku 2014 splatí 97 miliónov € ! Zdá sa vám to nemožné ? Ale áno, ide to, chce to len významnú dávku účtovnej kreativity a'la Enron - veď napríklad môžeme majetok Carga sprivatizovať formou predaja podniku, predaja základného majetku podniku alebo (ako si Smer naplánoval) urobiť vklady majetku do dcérskych spoločností a v tých odpredať podiely. Celé to zabalíme do tzv. „konsolidácie", pridáme kvapku financií zo ŠR (formálne 22,5 mil., v skutočnosti ešte o 10 mil. menej, ktoré budú sotva stačiť na vykrytie každoročnej straty a nie to na mimoriadne splátky NFV). Ešte to zahmlíme vo vládnom materiáli úvahou o „dobropise 74 mil.", ktorá sa samozrejme do návrhu ŠR už nedostane. A tento príjem z predaja je príjmom materskej ŽS Cargo a prekvapivo zrazu je z kandidáta na bankrot a 100miliónovú štátnu pomoc firma schopná splatiť takmer 100 miliónov ! Skvelé ! S konsolidáciou a dlhodobou udržateľnosťou verejných financií to síce nemá spoločné vôbec nič, s rozumnou správou zvereného štátneho majetku rovnako nie, ale účel svätí prostriedky. V prípade štandardnej privatizácie firmy by táto účtovná machinácia nebola podľa metodiky ESA95 (Európsky systém národných a regionálnych účtov) možná ani náhodou. Horúci kandidát na zaradenie do učebníc o účtovných machináciách a obchádzaní ESA95 hlavne pre pánov z Ecofinu (čo všetko si ešte nevedia predstaviť). V tomto prípade si myslím, že aj samotné Grécko by sa mohlo niečo od Slovenska podučiť. Zároveň to zakladá obrovský potenciál pre „riešenie" deficitov do ďalších rokov, veď rovnakou schémou (alternatívne formou mimoriadnej dividendy z predaja majetku, pokiaľ nebola poskytnutá NFV) sa môže vláda obslúžiť pri skoro všetkých štátnych a pološtátnych podnikoch (kde je aspoň časť majetku v účtovnej hodnote nižšej než trhovej). A teda získať stovky miliónov eur. Načo potom šetriť na chode štátu ?
3. 48 miliónov € priloží ruku k dielu aj štátny podnik Vodohospodárska výstavba a splatí NFV. Samozrejme, tiež jednorazový príjem bez opakovania.
4. 26 miliónov € prinesie znárodnenie nevyzdvihnutých vkladov na doručiteľa z bánk, 84 miliónov čistého nová „daň zo straty" právnických osôb atď.
Zhrnuté - žiadna konsolidácia VF sa nedeje. Ona totiž ani nikdy nebola v rozpočte a v pláne. To by totiž musel Smer mať nejakú hospodársku politiku a predstavu, ako rozumne riadiť štát v prospech občanov. A nie na ich ťarchu. Ale v placebo krajine to chodí inak. Tu sa len akože formálne snažíme plniť nejaké ciele predpísané z Bruselu. Preklamať sa od roku k roku.